Obdrželi jste pozvánku na osobní pohovor. Znamená to, že Vaše C.V. zapůsobilo a nastává další etapa na Vaší cestě k novému zaměstnání. Abyste podpořili a prohloubili dobrý dojem, který Váš životopis učinil, dovolte několik tipů, jak s úspěchem interview absolvovat.
Zkontrolujte si, zda Vám navržený termín pohovoru vyhovuje a nekoliduje s nějakou jinou Vaší akcí. Pokud je vše v pořádku, je vhodné neprodleně potvrdit svou účast. Nejlépe telefonicky. Máte-li právě v té době neodkladnou záležitost, samozřejmě se omluvíte a požádáte o termín jiný. V této souvislosti je dobré si též uvědomit, zda Vám doba schůzky vyhovuje i po stránce osobní. Víte-li totiž, že Vaše výkony časně po ránu nevystihují zcela ty nejlepší stránky Vaší osobnosti, pomůže Vám možná, pokud si schůzku smluvíte na tu dobu, kdy víte, že se cítíte lépe.
Vaše příprava na pohovor pokračuje sběrem informací. Na pohovor musíte přijít připraveni diskutovat. Pokud projevíte znalost důležitých faktů o firmě, projevíte svůj zájem a navíc působíte jako člověk se širokým rozhledem. Zjistěte si, jakou má firma minulost a tradici, čím se zabývá, kolik má zaměstnanců a poboček, jaké jsou výsledky společnosti a postavení na trhu, jaké jsou její přednosti oproti konkurenci, jaké má záměry atd. Není třeba dodávat, že takové informace jsou pro Vás cenné i z hlediska výběru svého zaměstnavatele. Prolistujte různé katalogy, výroční zprávy, vzpomeňte si na zajímavý článek z tisku nebo na rozhovor s vedoucím pracovníkem firmy otištěný v odborném časopisu. Výborným zdrojem informací jsou samotní pracovníci firmy či její obchodní partneři nebo názor konkurence.
Ačkoliv se možná budete divit, na pohovor nejdete jen proto, abyste odpovídali na dotazy, ale podstatná část setkání je věnována právě tomu, abyste dotazy také kladli. Není třeba dodávat, že i to je součást výběrového řízení. Neboť je důležité ptát se správně a fundovaně. Takový špatně zvolený dotaz může velmi pokazit celé Vaše vystoupení. Zde pomohou informace, které jste se dozvěděli při Vašem pátrání. Odvolejte se na problematiku řešenou například v tisku a zeptejte se na detail. Projevte znalost nějakého faktu, který není obecně v povědomí. Ptejte se na novinky v sortimentu. Zajímejte se o konkrétní aspekty týkající se pozice, o kterou se ucházíte. Ale neredukujte svůj zájem pouze na finanční otázky. Určitě Vás zajímá jaké by bylo Vaše poslání, co se očekává od pracovníka na daném postu, jaká je organizační struktura, proč je daná pozice volná, kolik budete mít podřízených, jaké jsou perspektivy pro další osobní a kariérový rozvoj, jaký styl práce a zásady vedení jsou ve firmě uplatňovány, a samozřejmě jaký je způsob odměňování... Jistě Vás samotné napadnou další otázky, pramenící z Vašeho zájmu dozvědět se co nejvíce o firmě, se kterou hodláte navázat dlouhodobý vztah.
Volba oblečení je velice důležitý aspekt Vaší přípravy. Uvědomte si, že první dojem, který učiníte, v neposlední řadě též díky svému oblečení, je výrazným zážitkem, jenž si Váš partner z rozhovoru odnese. Nejde o to upozornit na sebe výstředním oděvem, nýbrž zapůsobit harmonickým sladěním vzhledu a vystupování. Muži si vždy vezmou klasický oblek, nejlépe tmavší nebo alespoň neutrální barvy. Pokud jej nápaditě sladíte s košilí a kravatou, nemusíte se obávat, že budete příliš "šediví". Můžete použít i různé doplňky, neboť na druhou stranu přece jen chcete být trochu jiní než ostatní, abyste nakonec nesplývali s davem. Avšak snažte se zachovat vkus a decentnost! Nezapomeňte na tmavé ponožky a boty. Dámy nejlépe působí v kostýmu (i kalhotovém). Je možné však přijít i v jiném oděvu, pokud zůstane zachováno pravidlo úpravnosti, vkusnosti, kvality látky a provedení. Nikdy si neberte džíny, snad jen s výjimkou, že jdete žádat o místo u výrobce tohoto oblečení. V tom případě však zkontrolujte značku! Střídmost je často více ceněná než nákladná, komplikovaná róba a odvážné střihy. Totéž platí o líčení a v neposlední řadě o parfému a špercích. Méně je opravdu často více! Obuv vyčistěte, i když venku právě prší. Nános špíny za poslední týden, patrný na Vašich botách, není tou nejlepší vizitkou. Pokud chcete udělat opravdu dojem, dojděte si pár dní předem k holiči. Doporučuji však, navštivte kadeřníka, se kterým již máte zkušenosti a zvolte účes, o kterém víte, jak Vám padne. Není třeba zkoušet nové, neotřelé variace právě před tak důležitým setkáním...
Je celkem pochopitelné, že před tak důležitým setkáním Vás zachvátí tréma. V tu chvíli je třeba začít s duševní přípravou. Nejprve se zklidněte. Zkuste si v duchu představit, jak Váš pohovor asi proběhne. Samozřejmě, že si představíte ten ideální způsob, který končí Vaším přijetím. Vybavte si i detaily, co budete mít na sobě, jak proběhne uvítání, otázky a odpovědi, úsměvy, rozloučení... atd. Pozitivně se nalaďte a vnitřně se přesvědčte, že celé interview je pro Vás hračka, kterou excelentně zvládnete. Znáte-li techniku autogenního tréninku, použijte ji.
Pokud se pohovor koná na adrese, kde to neznáte, je vhodné si předem zjistit způsob dopravy. Proto, abyste nedorazili na místo s půlhodinovým zpožděním a v den schůzky se už nemuseli zatěžovat hledáním a blouděním. Př íště si povíme, jak pravděpodobně bude interview probíhat a jak se zachovat, abyste působili co nejlépe.
Pohovor je nezbytná součást každého výběrového procesu. Nepochybně se mu nevyhnete ať už se budete ucházet o jakoukoliv pozici. Je třeba říci, že Váš výkon na takovém setkání rozhodující měrou ovlivní výsledek celého výběrového řízení. Proto stojí za to vědět trochu více o tom, co Vás čeká. V závislosti na tom, kde a o jakou pozici máte zájem, budete absolvovat jedno nebo více interview. Každé z nich má své zákonitosti. My se nyní budeme věnovat tomu velmi důležitému - prvnímu.
Je nutno říci, že tzv. první dojem si Váš partner utvoří během prvních 3 sekund Vašeho setkání. Nemáte tedy příliš mnoho času! Na první dojem působí samozřejmě jednak Vaše vizáž. Tu však nyní již nespravíte (více si o tom raději přečtěte v článku Příprava na pohovor). Dalším momentem, který se vryje do paměti Vašeho partnera je styl Vašeho vstupu - držení těla, míra rasance a v neposlední řadě také výraz Vašeho obličeje a první slova, která pronesete. Zdá-li se Vám toho na začátek příliš, vezmeme to popořádku. Váš příchod do místnosti, kam jste uveden, musí být zaznamenán. Nervozitu se pokuste ponechat v přijímací kanceláři. Tělo vzpřimte a několikrát se zhluboka nadechněte. Pomůže Vám to získat potřebnou jistotu a budete se cítit lépe. Vstupte výrazně, energicky a sebevědomě. Na obličeji by měl být mírný úsměv, neboť jste rádi, že jste byli pozváni a těšíte se na setkání. Odpovězte na podání ruky. Váš stisk musí být pevný (ne však bolestivý), podání ruky způsobem tzv. "leklé ryby" je nepřípustné! Představte se zřetelně hlasem jasným a zvučným. Nešpitejte. Dívejte se do očí! Poté Vám bude nabídnuta židle.
Možná se budete divit, ale jste sledováni i při tom, jak usedáte. Nutno podotknout, že někdy je na Vás nastraženo ne zcela to nejlepší místo k sezení, jaké u firmy můžete najít. Možná, že Vás posadí do velmi nízkého křesílka nebo do tuhé, těžko pohyblivé židle a navíc proti oknu. Snažte se působit nenuceně a vyrovnejte se s tím. Pokud však budete cítit, že Vám místo z nějakého důvodu vyloženě nevyhovuje, klidně požádejte o jiné. Seďte vzpříma. Je známo, že člověk, který se necítí dvakrát nejlépe po těle, má tendenci se "choulit", křížit nohy, dělat si z rukou jakousi ochrannou bariéru. Vystříhejte se takového posezu. Zaujměte polohu, která Vám bude vyhovovat, ale snažte se působit klidně a vyrovnaně. Nabídnuté občerstvení přijměte dle chuti. Pokud však jste nervózní, nelze předpokládat, že obřad popíjení kávy či čaje Vám situaci ulehčí. Může se také stát, že se nabídnutého občerstvení po celé interview ani nedotknete. Až odejdete, jistě si toho všimnou...
Po několika úvodních větách zpravidla začne samotný pohovor. Je možné, že nejprve vyslechnete informace o firmě a pracovní pozici a poté Vás teprve podrobí dotazům, nebo je postup obrácen. Otázky však budou padat podobné. Připomeňme, že jste sice již učinili první dojem, ale ten je nutno buď podpořit, nebo v horším případě vyvrátit (pokud se Vám úvod zcela nevyvedl). Na zapůsobení v osobním kontaktu máte zhruba 17 minut. Poté jste do jisté míry "zařazeni". Mluvíte stále jistým tónem, hledíte zpříma do očí (častěji, když nasloucháte, méně, když sami mluvíte).
Celkem logická otázka, na kterou byste neměli odpovědět jen jednou větou. Snažte se vytvořit přesný obraz Vaší práce. Zmiňte se o všem, za co jste zodpovědní a co máte na starost. Řekněte pár slov o firmě, kde pracujete. Vaše odpověď by měla být co nejširší, abyste učinili dojem, že jste téměř nepostradatelní, aby bylo zřejmé, že své práci rozumíte. Zdůrazněte zejména ty aspekty, které by mohly být zajímavé z hlediska Vašeho potencionálního zaměstnavatele. Čím více toho řeknete, tím více má naslouchající pocit, že se dozvěděl dost a vy jste ušetřeni dalších dotazů. Ovšem, neveďte monolog, který se stává velmi brzy nudným. Není třeba dodávat, že vše, co řeknete, musí být pravdivé, neboť ověřování získaných faktů je běžnou záležitostí, především u specializovaných poradenských společností!
Poněkud ožehavé téma. I zde se vyplácí upřímnost. Není vhodné však očerňovat firmu, kterou opouštíte. Nepůsobí to dobře. Raději ukažte velkorysost a objektivitu. Neměli byste ani hovořit o věcech, které by mohly být považovány za tajné vnitrofiremní záležitosti. Buďte taktní. Pokud takto mluvíte jednou, každého napadne, že byste tak mohli mluvit později i o něm. Vaše rozhodnutí žádat o místo u konkrétní firmy by mělo být podloženo jistými znalostmi o ní. Zde dobře využijete svou přípravu (přečtěte si o tom v článku Příprava na pohovor) a dozajista budete vědět, co Vás láká a proč chcete dělat právě zde. V každém případe mluvte stále jasně a klidně, působte dojmem cílevědomého člověka, který ví, co chce.
Zde je vhodné zabývat se tím, co jste doposud dělali, jaké zkušenosti a znalosti jste načerpali, co vše můžete nabídnout Vašemu potencionálnímu zaměstnavateli. Můžete se zmínit i o výraznějších úspěších, kterých jste dosáhli, neboť pokud tak neučiníte, stejně se Vás na to zeptají. Za co Vám vděčí ta která firma, co jste pro společnost udělali pozitivního a přínosného na jednotlivých pozicích.
Zde je velice působivé, pokud se můžete pochlubit uznávanou školou či kursem, či jste absolvovali školení zaměřené právě na problematiku, důležitou z hlediska budoucího zaměstnání. I v případě, že jste nenavštěvovali nic z uvedeného, měli byste pohovořit o vlastním sebevzdělávání a samostudiu a projevit zájem o osobní rozvoj.
Otázka, která připadá v úvahu, pokud se hlásíte na řídící pozici. Budou chtít vědět, jak velký kolektiv jste měli na starosti, z jakých pracovníků se skládal, jaký volíte k podřízeným přístup, jaké na ně máte nároky, jaké motivační činitele používáte. Zda někdy došlo k nějaké konfliktní situaci a jak jste ji řešil. Nepůsobí věrohodně, když odpovíte, že nikdy k ničemu nedošlo a že vše klapalo od rána do večera. Pravděpodobně Vás nebudou brát moc vážně a spíše si pomyslí pravý opak. V každém případě je vhodné předem si vzpomenout na nějaké zajímavé momenty ve Vaší práci - zátěžové situace (a to nejen v oblasti řízení lidí), kdy jste projevili některé Vaše kladné vlastnosti a schopnosti. Vaše povídání více zaujme. A nevyvede Vás z míry třeba následující otázka.
Je to otázka na tělo, ale pokud chvíli budete přemýšlet, jistě vás napadne hned několik věcí. Je dobré vycházet z toho, co máte za sebou. Pokud poutavě pohovoříte o tom, co jste dokázal doposud, jak jste vyřešil nejednu stresovou situaci, a skromně zmíníte některé kladné osobní vlastnosti, nebudete vypadat jako náfuka. Dobré je když nabídnete i něco méně tradičního, než je pracovitost a spolehlivost (i když se samozřejmě jedná o velice cenné vlastnosti, problém je v tom, že tato dvě slova slyší Váš partner na pohovoru několikrát za den...). Možná máte zajímavé obchodní kontakty nebo koníčka, který neuvěřitelným způsobem doplňuje Vaši práci... Pro zajímavost dodejme, že tři nejžádanější osobní charakteristiky, které firmy u svých zaměstnanců očekávají, jsou loajalita, tvořivost a komunikativnost. Mějte to na paměti!
V každém případě musíte vědět, co chcete. Musíte mít jasno co a proč chcete dělat. Jaká práce Vám přináší sebeuspokojení, co je pro Vás při práci důležité, co vás motivuje. Mluvte o tom, za co chcete nést zodpovědnost, zda raději pracujete samostatně nebo týmově, kdy cítíte uspokojení a seberealizaci. Co je pro Vás úspěch. Motivuje Vás výše platu nebo co největší obrat, kterého dosáhnete, či vidina, že dokončíte náročný projekt? Raději budete pracovat u velké stabilní firmy, kde má každý své místo nebo Vám vyhovuje spíše menší "neusazená" firma s každodenní změnou? Je pro Vás důležité mít denně čas na svou rodinu nebo pracujete dlouho přes čas a hodně cestujete? Jste ochoten se přestěhovat za zajímavou prací? Ujasněte si tyto postoje! Pomůže vám to nejen získat nové místo, ale dozvíte se mnoho o sobě samých a utřídíte si své preference.
Otázka související s předešlou. Měli byste si ujasnit, kam směřujete, jakého postavení chcete dosáhnout. Obvyklým horizontem, na který budete tázáni je 5 let. Kde a kým chcete být za pět let? Není to snad zajímavá otázka? Určitě o tom popřemýšlejte, budete působit jako cílevědomý člověk. Také si vzpomeňte, jaký poslední cíl, který jste si dříve stanovili, se vám podařilo dosáhnout. O lidech, kteří vědí, kam kráčejí, bude mít firma dozajista zájem, zejména, pokud by se Vaše cesty a zájmy společnosti mohly spojit. Potom vzniká ten pravý, loajální vztah. Pokud neplánujete dopředu, rozveďte toto téma. Sám o sobě totiž tento fakt není příliš lichotivý.
Jak si představujete své ohodnocení?
Velmi obvyklá otázka, která kupodivu často zaskočí. Když jdete žádat o místo, měli byste vědět, kolik za to chcete. Projevte, že znáte svou cenu. Není vhodné ale částku příliš nadnášet, neboť potom nepůsobíte věrohodně. Když řeknete určitou sumu, měli byste ji okomentovat a odůvodnit. Proč myslíte, že si zasloužíte tolik? Pokud uvedete podezřele nízkou částku, vzbudíte dojem opačný, příliš se podceňujete, což bývá známka nejistoty. Zkrátka je třeba rozhodnout se přiměřeně.
Pokud se budete hlásit do zahraniční firmy a Vaše postavení bude vyžadovat znalost cizího jazyka, pravděpodobně pohovor a nebo jeho část proběhne cizojazyčně. Proto se vyplatí osvěžit si své znalosti, pokud je to třeba a eventuálně si doplnit specifická slovíčka oboru, o kterém bude řeč. Připravte se na to, že pokud ve Vašem životopise budou nalezeny určité "mezery" v rámci pracovní kariéry, tedy například vynecháno několik let, zeptají se Vás, co jste dělali v této době. Také je velice časté, že první interview zahrnuje i základní otestování vaší odborné nebo psychologické připravenosti. Položí Vám otázky, které prověří vaše znalosti. Připravte si seznam lidí, kteří o Vás mohou poskytnout referenci. Měli by to být Vaši nadřízení nebo velmi úzce spolupracující lidé z vašich posledních zaměstnání. Neuvádějte rodinné příslušníky, protože lze předpokládat, že jejich pohled může být méně objektivní. Poznamenejme, že uvedené dotazy a struktura interview není závazná, je klidně možné, že se Vás zeptají na mnoho jiného. Pokud však budete mít rozmyšleno výše uvedené, pravděpodobně vás nezaskočí.
Pokud absolvujete interview a vzpamatujete se až venku na ulici při Vašem odchodu, je pozdě. Jestliže jste neměli otevřené oči a uši, nezachytili jste spousty signálů a informací důležitých k tomu, abyste správně mohli ohodnotit míru Vašeho zájmu o danou pozici a společnost. Řekněme si, co vše může vypovídat o firmě a co může být přínosné pro Vaše rozhodování. Neboť nevybírají si pouze zaměstnavatelé své zaměstnance, nýbrž i přesně naopak.
Sama pozvánka, kterou obdržíte, reprezentuje firmu. Podle vzhledu, úpravnosti, papíru a textu poznáte, jak na Vás působí. Umístění kanceláří v lokalitě by mělo především odpovídat charakteru činnosti společnosti. Nelze říci, že firma, která nesídlí v centru města není dostatečně "na úrovni". Vždy je nutné popřemýšlet spíše o "rozumnosti" umístění vzhledem k aktivitám, které vyvíjí, k předmětu činnosti, k množství návštěv, které ji navštěvují, i k tomu jak se sama prezentuje například v reklamních kampaních. Vše by mělo být v harmonii a rovnováze. Když vstoupíte, zjistíte hned, jaký vztah má firma k návštěvám a vnějšímu okolí vůbec. Nikdy by se Vám nemělo stát, že nevíte kudy kam. Pokud je společnost příliš zahleděná do sebe a nevěnuje pozornost tomu, aby příchozí se např. dobře orientovali, nesvědčí to o její péči o detaily, které jsou důležité. Takže měla by Vás přivítat příjemná osoba a nasměrovat Vás správným směrem, eventuálně Vás usadit a oznámit Vaši návštěvu.
Ať již čekáte v přijímací kanceláři, sekretariátu Vašeho budoucího nadřízeného či v jiné místnosti, mějte všechny smysly otevřené. Zkuste vycítit celkovou atmosféru společnosti - je dynamická, živá, či pomalejší, klidná. Jak se chovají ostatní pracovníci, jak spolu mluví, jsou si nápomocni nebo spíše mezi nimi cítíte rivalitu? Jak jsou oblečení? Podívejte se jak jsou prostory vybaveny, jakým nábytkem a doplňky. Je prostředí vyloženě pracovní, strohé či tam vládne nepořádek nebo je příjemné, upravené až domácké. S personálem můžete prohodit i několik vět či se na něco zeptat, pokud naleznete vhodnou příležitost. Jak reagují, jsou srdečně milí nebo pouze zdvořilí či snad nepříjemní... Zkuste zjistit jak jsou organizované a velké jednotlivé kanceláře, kolik pracovníků obvykle sedí v jedné místnosti. Mají kanceláře dveře otevřené či zavřené? Jaké je uspořádání nábytku v jednotlivých místnostech? Podle teorií, které se zabývají uspořádáním kanceláří a nábytku můžete usoudit, jak si pracovník, se kterým budete absolvovat interview, stojí v rámci hierarchie postavení a "váženosti". Lidé na vyšších příčkách obvykle mají kanceláře ve vyšších patrech (existuje zde přímá úměra). Také uspořádání nábytku v jeho kanceláři o něm mluví. Podle toho jak má nasměrován pracovní stůl, poznáte míru jeho jistoty postavení. Pokud sedí za stolem čelem k oknu a zády k vstupním dveřím, je si naprosto jist, že "bariéra lidí před kanceláří" jej uhlídá. Naopak je tomu v případě, že stůl má otočen přímo proti dveřím. Také uspořádání nábytku je důležité, neboť rozděluje prostor na jeho a Váš, což ovlivňuje samozřejmě i Vaše pocity a postavení. Pokud Vás tato tématika zaujala, najdete na trhu řadu knih, které do detailu tuto nesporně zajímavou tématiku rozebírají...
Vybrali jsme pro Vás několik znaků, věštících blízký krach společnosti. Znaky byly před časem otištěny v časopisu EKONOM. Možná vzbudí na Vašich tvářích úsměv, ale zkuste to. Prý je vyzkoušeno, že pokud naleznete u firmy alespoň dva z následujících úkazů, je dobré zbystřit pozornost!
Dominantní ředitel, známý pro svou charitativní nebo veřejnou činnost. Složitá a nepřehledná struktura řízení firmy. Podnik získal veřejné ocenění. Luxusní kanceláře firmy. Akvárium nebo fontánka v recepci. Naplněný či přeplněný stav pracovníků. Poslední inovaci si nikdo nepamatuje. Šéf firmy má za sebou vlajky. Šéf firmy má zvláštní řazení čísel na SPZ jeho auta. Barevný a neúčelný podnikový časopis. Socha nebo portrét zakladatele firmy v podniku. Výroční zpráva hýří barvami a je velmi popisná. Snobská účast v řadě prestižních klubů u členů vedení. Všichni nebo někteří ředitelé firmy mají vysoké vojenské hodnosti. Finanční ředitel firmy a jeho bankéř jsou velkými kamarády. Sekretářky firmy jsou její největší ozdobou. Velká sbírka sportovních trofejí v kancelářích nejvyššího vedení. Členové vedení se neobávají diskreditace a veřejně se předvádějí se svými milenkami.
Také průběh interview Vám může cosi říci. O tom, nač budete tázáni, si můžete přečíst v článku "Interview", zde si povíme o tom, čeho byste si při pohovoru měli všímat. Rozhovor by neměl býti monologem a to ani Vaším ani Vašeho partnera. Neměl by být ani výslechem. Pracovník, se kterým hovoříte by Vám měl samozřejmě představit společnost, její činnost a cíle. Zde uplatníte to, co jsme doporučovali v článku "příprava na interview" - projevíte se jako zasvěcený diskutér a ohromíte Vašeho partnera fundovanými dotazy. Druhým tématem setkání jste Vy samotní. Měli byste býti dotázáni na vše podstatné. Čím více se o Vás chtějí dozvědět, tím lépe, neboť jistě by u Vás nevzbudila důvěru firma, která přijímá své zaměstnance, aniž by o nich cokoliv věděla... Dále by Vám měli velice detailně popsat konkrétní náplň práce pozice, o níž se ucházíte, hlavní zodpovědnosti a pravomoci, kritéria úspěšnosti. Vy samozřejmě máte připravenu řadu otázek, které vyjadřují Vaši kompetenci a zájem. Nikdy byste neměli pouze vyslechnout to, co Vám je říkáno. Vždy musíte reagovat buď názorem či dotazem! Pouze tak se dozvíte ještě více. Měli by se zajímat také o Vaše plány a cíle do budoucna a oba společně byste měli zkusit nalézt společné paralely v cílech společnosti a Vašimi vlastními. Profesionální firmy se starají o růst svých pracovníku, proto by Vám měli jasně formulovat odpověď na Váš dotaz týkající se perspektiv Vašeho dalšího rozvoje. Celý průběh pohovoru Vám může ukázat, jak vážně přistupují k výběru lidí, jak dokáží prezentovat svou společnost, zda mají jasnou strategii a cíle... Sama osoba Vašeho partnera při pohovoru vypovídá. Pokud hovoříte se svým potenciálním nadřízeným, sledujte jej dvojnásob! Na závěr se domluvte na termínu, do kdy si vzájemně dáte vědět míru zájmu Vaší další spolupráce. Tento termín je nutné splnit a to jak ze strany firmy, tak Vaší.
Zcelé návštěvy si odnesete celou řadu dojmů. Nejlépe bude, pokud chvilku myšlenkově vysadíte a celý zážitek si vybavíte ještě jednou později, například večer doma. Můžete si dělat i poznámky a třídit si jednotlivé dojmy na papír podle míry pozitiv a negativ. Přiřaďte váhy důležitosti jednotlivým faktorům a uvažujte. Uvědomte si také, že často detail na počátku bezvýznamný muže přerůst díky opakovanosti v zásadní věc. Těžko naleznete místo, které by Vám po všech stránkách vyhovovalo. Pravděpodobně budete muset přistoupit k určitému kompromisu. Ovšem pozor, nezapomeňte, že si hledáte zaměstnání, kde máte trávit velkou část svého života a které by mělo uspokojovat nejen Vás, ale také samozřejmě Vaše okolí. Proto hodně štěstí při Vašem výběru!
Zmíníme zde stručně některá specifika interview, které následuje v případě, že Vaše první prezentace u společnosti, kde byste rádi pracovali, byla úspěšná. Potom Vás totiž pozvou do druhého kola. Pravdou je, že samotný proces druhého setkání se velice liší společnost od společnosti. Obvykle budete představeni ještě několika dalším důležitým lidem ve firmě. Pamatujte si, že každé toto třeba i krátké či pouze velice formální představení a popovídání má stejný význam jako Vaše první interview a je součástí celého přijímacího procesu. Každý z těchto lidí Vás totiž bude hodnotit a vyjadřovat svůj názor na Vás. Ucházíte-li se o místo u velké nebo dokonce mezinárodní společnosti, mohou Vás pozvat do jejího ústředí například v jiném městě nebo dokonce v jiné zemi. Buďte tudíž připraveni na cestování a pozvání nechť Vás nezaskočí. Jinou možností je, že Vás pozvou na oběd či večeři... Zkrátka očekávat můžete cokoliv. Následující desatero Vám poskytne několik stručných rad a postřehů, abyste se své role zhostili co nejlépe. I druhé interview vyžaduje přípravu! Zeptejte se na program druhého setkání, jeho délku a osoby s nimiž se setkáte, způsob krytí souvisejících výdajů (doprava, jídlo...), dokumenty, které připravit atd., a to hned když jste na druhé setkání zváni. Vždy si s sebou vezměte své resumé (přestože jste je poskytli již při první schůzce). Vezměte ukázky svých prací, je-li to možné a vhodné. Připravte dokumenty a doporučující dopisy. Připravte se na hovor s různými lidmi. Na každého si rozmyslete vhodné dotazy. Připomeňte si své poznatky z prvního interview a pokračujte dále ve svém "průzkumu"! (Více si přečtěte v článku Příprava na pohovor.) Jste-li podrobeni pohovoru s více než jedním partnerem, je třeba, abyste dobře "dávkovali" oční kontakt průběžně všem zúčastněným. Nedívejte se jen na toho, kdo položil právě otázku, nýbrž hovořte k celému plénu. Buďte vždy připraveni zareagovat na dotaz, zda pracovní nabídku přijmete či nikoli. Vybíráte si přece své zaměstnání. V této souvislosti připomeňme dvě důležité věci - A) Naučte se diskutovat o svém platu (více si o tom přečtěte v článku Průběh interview), B) Nebuďte příliš dychtiví. Než vynesete nějaké zásadní rozhodnutí, vždy si nechte čas na rozmyšlenou a určete si termín, do kdy se vyjádříte. Ten pak vždy dodržte! Cestujete-li do zahraničí, vždy se informujte předem na zvláštnosti země, na ceny, zvyklosti v obchodním styku, možnosti ubytování... Vždy si ponechávejte všechny účty jako doklady o Vašich výlohách. I když není předem domluveno, že vám bude vaše cestovné proplaceno, většinou tomu tak bývá. Jste-li pozváni na oběd či večeři, nechte nejprve objednat své hostitele a teprve poté si vyberte jídlo v podobné cenové relaci. Objednávejte si pokud možno jídla, která nejsou náročná na konzumaci, neboť nezapomeňte, že budete muset konverzovat. Vyhněte se alkoholu, cibuli a česneku. Jste stále hodnoceni - i během jídla! Není od věci zopakovat si předem zásady stolování. V závěru si vyjasněte otázku placení. Vždy naznačte snahu zaplatit svou útratu. Druhý den po interview napište všem osobám, s nimiž jste hovořili, děkovný dopis. Nemáte-li inspiraci, co do takového dopisu napsat, přečtěte si článek Dopisy, které v koši nekončí, kde najdete několik použitelných rad. Pokud uplyne termín, který jste si stanovili pro rozhodnutí ze strany společnosti, a Vy neobdržíte žádnou zprávu, zavolejte a zeptejte se, jaká je Vaše situace. Po obdržení vyrozumění, ať už kladném či záporném, reagujte na ně co nejdříve. I na odmítací stanovisko, kdy Vám firma dá vědět, že jste nebyli přijati, se hodí odvětit dopisem. Jak by měl takový dopis na odmítací stanovisko vypadat, aby zanechal o Vás ten nejlepší dojem a firma málem zalitovala, že vás přece jen nepřijala, si přečtěte v článku Dopisy, které v koši nekončí. V případě, že vás firma vyrozumí kladně, a to buď telefonicky, při osobní schůzce či písemně, můžete se vyjádřit též bud ústně anebo písemně. Písemná varianta je formálnější, nicméně u prestižních pozic velice vhodná (dále viz článek Dopisy, které v koši nekončí).
Následující typy dopisu se píší vždy velice záhy za událostí, na kterou reagují. Nemusíme již připomínat, že každý takový dopis musí být psán na stroji či počítači, nikoliv rukou, a musí splňovat pravidla pro psaní úředních dopisu. Tyto dopisy by měly být co nejstručnější, aby nezdržovaly čtenáře od práce, nýbrž hlavním jejich účelem je vzbudit pozornost v kladném slova smyslu, upozornit na sebe a stát se viditelným ve skupině uchazečů o místo.
Například takto:
Předně vyjádřete potěšení, že jste se mohli s dotyčným setkat a poděkujte za čas, který Vám byl věnován. Podotknete, že oblast působnosti a směry rozvoje společnosti velice blízce souvisí s Vašimi osobními plány a cíli do budoucna. Zopakujte znovu svůj zájem ucházet se o danou pozici. Opětně poděkujte - těšíte se na jejich vyjádření. Samozřejmě se na Vás mohou kdykoliv obrátit, pokud budou potřebovat ještě další informace o Vaší osobě. Celý dopis musí být stručný, ve třech odstavcích, z nichž nejdelší bude mít maximálně tri řádky. Celý dopis by měl být psán v srdečném, milém tónu, nikoliv však v podlézavém.
Například takto:
Poděkujte za příležitost, která Vám byla poskytnuta a za zájem, který byl věnován Vaší osobě. Vyjádřete politování / zklamání z pro Vás nepříznivého výsledku a zároveň oceňte profesionální přístup společnosti k výběrovému řízení. Ještě jednou napište, jak rád jste se setkal se všemi zúčastněnými a vyjádřete své přesvědčení, že dotyčná společnost podle Vašeho názoru je opravdu velice lákavým místem pro budování kariéry. Opětně zdůrazněte svůj velký zájem pro takovou společnost pracovat a v této souvislosti požádejte o novou šanci v případě, že se u firmy vyskytne obdobná pozice. Rádi se zúčastníte výběrového řízení při jejím obsazování. V závěru popřejte mnoho úspěchů.
Například takto:
Poděkujte za čas, který Vám byl věnován během celého výběrového procesu. Vyjádřete své velké potěšení z nabídky, která Vám byla učiněna. Stať dopisu z velké míry závisí na tom, jak konkrétní byla nabídka, do jaké míry se zmiňovala o záležitostech souvisejících s výší platu (či způsobem jeho konstrukce), perspektivami jeho vývoje a o dalších bonusech, hovoří-li o poskytování služebního automobilu, přesném začlenění vaší pozice v rámci organizační struktury, jménu nadřízené osoby, termínu vašeho nástupu, délce poskytované dovolené, pracovní doby a eventuálně o dalších ujednáních, o kterých byla řeč během celého řízení. J e totiž vždy vhodné všechny tyto důležité body mít napsané, aby později například při podpisu smlouvy nedošlo k nepříjemným nedorozuměním. Vy tedy můžete nabídku akceptovat, přičemž ve svém dopise uvedete, že chápete nabídku spolu se všemi náležitostmi, jak bylo projednáno a v přehledu KONKRÉTNĚ zmíníte výše uvedené body. Pokud tyto údaje obsahuje například dopis, kterým Vám byla nabídka učiněna, není třeba již vše detailně vypisovat, napište pouze to, co podle vás chybělo, s ostatním vyjádřete souhlas. Závěr patří poděkování, těšíte se na vzájemnou spolupráci.
Pracovní nabídku odmítnete dopisem
Pro úplnost se zmíníme ještě o jednom typu dopisu, který uplatníte v případě, že Vám byla učiněna nabídka ze strany společnosti, avšak Vy ji nehodláte (po zhodnocení celé situace a vzhledem k dalším okolnostem) přijmout.
Například takto:
Poděkujte za čas, který Vám byl věnován v průběhu jednání o pracovní příležitosti u dotyčné společnosti. Vyjádřete silný dojem, kterým na Vás zapůsobilo fungování společnosti i její vybavenost včetně profesionálního přístupu pracovníků, s nimiž jste se setkali. Oceňte příležitost, která Vám byla v podobě nabídky pracovního uplatnění poskytnuta. S politováním ji však odmítnete. Ubezpečte, že jste Vaše rozhodnutí pečlivě zvažovali dlouhou dobu, avšak jste se rozhodli nakonec akceptovat nabídku jinou, která přece jen více odpovídá vašim osobním a profesním cílům. (Samozřejmě zde uvedený důvod je jedním z možných, vy uveďte ten Váš...) Opětovně poděkujte a popřejte mnoho úspěchu.
Stane se to, ač je to nepříjemné. Dočtete dopis, kde Vám sdělují, že byli potěšeni Vaší účastí ve výběrovém řízení, avšak, že v konečném rozhodování dali přednost jinému kandidátovi. Eventuálně pokládáte právě telefon, z něhož jste vyslechli cosi podobného. Není Vám sice do zpěvu, leč postavíte-li se k danému faktu racionálně, naskýtá se Vám příležitost zanalyzovat si, které momenty o Vás rozhodly...
Následují hlavní faktory, které jsou důvodem odmítnutí kandidátu. Který je ten Váš?
OSOBNOST nevyhraněné postoje, nevýrazná prezentace sama sebe, nízká sebedůvěra, plachost až bázlivost, arogance, neupřímnost
CÍLE nedostatečná schopnost formulovat vlastní cíle, nedostatek ambiciosnosti , nerozhodnost a nejistota, pokud se týká dalšího růstu
INICIATIVA nedostatek entusiasmu, nedostatek projeveného zájmu, žádná vlastní iniciativa (dotazy, návrhy a nápady)
VYSTUPOVÁNÍ chabá osobní reprezentativnost, nedbalý, neupravený zjev, nevhodný oděv
PLAT nerealistické představy o výši platu, vetší zájem o platové záležitosti než o samotnou práci
KOMUNIKACE neschopnost se jasně a plynule vyjadřovat a formulovat názory, špatné komunikační návyky (skákání do řeči, nespisovný projev...), odpovědi v holých větách
VYZRÁLOST chybí schopnosti vést kolektiv, nevyzrálá osobnost
PŘÍPRAVA nedostatečná příprava na interview, neznalost faktu či chybná interpretace, nepřipravenost diskutovat o konkrétních věcech
ZAPOJENÍ žádné osobní zájmy, žádné vlastní aktivity, laxní přístup
POSTOJ postoj typu "Co pro mne můžete udělat? Co nabízíte?"
CESTOVÁNÍ nesouhlas / výhrady k cestování, váhavost při nutnosti přestěhovat se do místa pracoviště
ZKUŠENOST žádné předchozí zkušenosti z dané oblasti, časté změny místa, krátké zkušenosti v jednotlivých pozicích
Nyní, když víte, kde byl zakopaný pes, nezbývá, než Vám popřát hodně úspěchů ve Vašem příštím výběrovém řízení.